letošní sezona
informace z předešlých let
posádka vozu
možnost pronájmu vozu
soutěž pro vás
partneři našeho týmu
máte zájem o reklamu na našem voze?
spojení na náš tým

 

Navštivte také další motoristické weby! Najdete je na adresách

ewrc.cz

motormix.cz

rallyejournal.cz

auto.impuls.cz


Labská rallye – Tomáš Arazim a Jan Olšaník konečně na bedně

Výborného výsledku na právě skončené Labské rallye dosáhl tým Lamafino Racing ve složení: Tomáš Arazim, Jan Olšaník, Zdeněk Pipota, Robert Musil, Ondřej Kašpárek a malý Sobíček. Na své nejoblíbenější soutěži se Tomáš Arazim poprvé probojoval na stupně vítězů. Po 7 RZ včetně nočního prologu dosáhl se svým týmem na 2.místo ve skupině a 3. v celkovém hodnocení Mistrovství České republiky.

Čtvrtek ani pátek (13.) však tak slibně nevypadaly. Honza byl pracovně zaneprázdněn, proto prolog a 4. RZ najížděl Tomáš se svým kamarádem Ondrou Kašpárkem. Nutno podotknout, že Ondra zvládl svou premiéru na 1*!!! Místní policie také neměla pro soutěžáky pochopení a za zapomenutí dokladů v servisce dostal Tomáš pokutu 2.000,-. Prý musejí místní policisté kvůli nim v pátek odpoledne do práce, tak dávají soutěžákům maximální sazby!!!

„Páteční prolog byl stejně jako loni poznamenán mnoha zdrženími, kvůli haváriím nebo technickým potížím posádek startujících před námi. Pořadatel navíc hlásí olej na trati. Jedeme proto v klidu, jen v přehledném retardéru si neodpustím potáhnutí ručky. Vychází to a 4. čas absolutně je překvapením, protože rezervy tam byly“, komentuje s úsměvem Tomáš Arazim noční prolog.

Sobota ráno. „I přes ranní mlhu všichni věří, že vysvitne slunko a bude sucho. Většina jezdců dává slicky různé tvrdosti. Před startovní rampou však Miloš Hůlka, který jede premiérově s Lumírem Firlou, hlásí na úvodní RZ mokro. Sluníčko už je venku přesto jedeme úvodní sobotní RZ opatrně a na mnoha místech tzv. „čicháme“ do zatáček. Opravdu mokro je ale jen na jednom místě, ostatně jako loni. Na další RZ střídá slunce mlha a sychravo. Na úsecích s novým asfaltem je po prvních autech už hodně vytaháno. V závěrečném sjezdu jsou navíc mokrá místa a pekelně to klouže. Jedeme proto velmi opatrně, asi až moc. Na RZ 4 má Honza díky čtvrteční absenci trochu problémy se čtením. Ale zvládáme to bez vážnější chyby. Děláme pár drobných úprav v rozpise a jedeme do servisu.

Tady nás čeká milé překvapení, startovní pole je velmi vyrovnané a my jsme na 5. místě absolutně a 3. mezi PV. Rozdíly jsou však minimální, 6. Milan Pantálek na nás ztrácí pouhou desetinu vteřiny“, popsal první polovinu soutěže jezdec.

„Do druhé rundy jdeme od začátku naplno, ale přichází dvě zbytečné chyby v řazení a motor se vždy na chvíli dostane mimo optimální krouťák. Na Jardu Orsáka jsme stáhli vteřinu, ale oba nás přeskočil Milan Pantálek.

Na předposlední nejdelší RZ soutěže jsme odhodláni bojovat jako nikdy. Trať je už suchá, ale kamínky na novém asfaltu jsou jako kuličky hrachu. Dělám jen jednu drobnou jezdeckou chybu a v ostrém odbočení trochu plašíme fotografy. V závěrečném sjezdu neprodáváme nic, ale 5 zatáček před cílem už auto nebrzdí, je to nepříjemné, zvolňuji. Přesto vítězíme mezi PV a získáváme rozhodující náskok v boji o 2. respektive 3. místo. Po zapsání času do karty jsem měl poprvé, co jezdím s Mitsubishi, opravdovou radost ze závodění.

Jedeme na poslední RZ a zvažujeme taktiku. V prvním průjezdu jsme byli rychlejší než oba naši nejbližší pronásledovatelé, proto volíme jízdu na jistotu. Je to plynulé, ale chvílemi mám pocit, že až moc opatrné. V náletu ve 2/3 RZ jsem měl pocit, že brzdím až moc brzy, zaváhal jsem v podřazovaní a vyrobil si zbytečně problém. Zbytek už jedu v klidu. V cíly jsme o 2 vteřiny pomalejší než při prvním průjezdu. Chvilka napětí a je to tam. Jarda Orsák se zrychlil , ale na nás to nestačilo. Jsme druzí za Barvíkem :o)))“, líčí pilot dramatický závěr soutěže.

Tento skvělý výsledek je pomyslnou tečkou Tomáše a Honzy za jejich letošní trochu smolnou sezónou. Ve Vsetíně se kvůli nedostatkům financí už neobjeví :o(

APress 2006

Rally Vyškov – Arazima opět zbrzdil defekt

Posádka Arazim – Olšaník prožívá letos velmi smolnou sezónu a proto do Vyškova vyrazila s nadějí, že smůlu protrhne. Dohodli jsme se , že na trénink necelých 30 km RZ bude stačit páteční dopoledne. A tak v pátek ráno sedáme do černého Mitsubishi a spěcháme do Vyškova. Přesun proběhl v poklidu i dálnice byla na pátek nezvykle volná. Vyzvedáváme si itík a jdeme na to.

Trénujeme velmi obezřetně, protože všudypřítomná brněnská policie číhá na každém kroku. Tratě jsou podobné jako loni, jen se jede v opačném směru. Menší bonus v podobě šotoliny dostává Podivická RZ. Před polednem máme hotovo. Přejímky proběhly bez problémů a tak slunečné odpoledne trávíme v servisce na letišti.

V sobotu vysvitlo slunko a na startovní rampě panuje veselá nálada. Ta je i v kokpitu naší posádky, kterou letos premiérově doprovází talisman – mladý slovenský pretekár, Jožko Bodlinka. Uvidíme jestli nám přinese pověstný kousek štěstíčka.

Na RZ 1 se tak trochu rozkoukáváme a zjišťujeme možnosti nového nastavení podvozku. Je to měkčí než jsme byli zvyklí. V technických pasážích cítím jistotu a obrovské rezervy do dalších průjezdů. Naopak v rychlém se auto divně pohupuje a naklání, ale ve finále vždy zafunguje.

Na RZ 2 vědomě zrychlujeme, menší krizi máme asi 1 km po startu a zjišťujeme, že kukuřice je už dostatečně zralá na sklizeň. I přes pár chybiček máme pocit, že jedeme svižně a 10.místo absolutně je toho důkazem.

3.RZ jedeme od začátku na doraz. Vše vychází až do poloviny nově vloženého technického úseku. Na výjezdu ze šotoliny děláme hodiny a ztrácíme minimálně 15 vteřin. Zbytek už jedeme bez jediné chybičky. Bohužel až 21.čas znamená propad na 14.místo absolutně a až 9. mezi produkčními vozy. Rozestupy jsou minimální.

2.rundu jedeme velmi obezřetně přesto na všech RZ zrychlujeme. Na nějaký skok pořadím to není, ale po 6. RZ jsme 12. s více jak 40ti vteřinovým náskokem na 13. Na předposlední RZ jsme už jedenáctí a chceme zkusit pojet Petra Hozáka, který je před námi 6 vteřin. Do poslední RZ jdeme znovu na plno, skoro jsem ulil start. Nasazení držíme pouhé 2 km, pak zjišťujeme defekt pravé přední pneumatiky. Rozhodnutí je jasné, musíme měnit, nechceme poškodit auto. Po minutě kolem nás projíždí Petr Hozák s tím samým problémem. Výměna nám trvá poněkud déle, zakutálela se nám i jedna matka, ale kašlem na to a jedem dál. Nezapnul jsem si správně intercom, ale v eNku je diktát i tak celkem slyšet. Jedeme ve slušném tempu a prodáváme až závěrečnou uskákanou pasáž v nájezdu do poslední vesnice. Jsme v cíli. Hozáka jsme sice porazili, ale díky defektu jsme se propadli až na 19.místo absolutně. 8.místo v PV jsme ale paradoxně udrželi.

Smůla se nás letos opravdu drží jako klíště… mimochodem jedno jsem ve Vyškově chytil i já :o))).

Fanoušky rally zdraví Tomáš Arazim

Arazim v Pelhřimově až ve druhé desítce

Pouze v průměrných výkonech pokračovala posádka Tomáš Arazim - Jan Olšaník na pěkně zorganizované soutěži v okolí Pehlhřimova. Výsledkem jejich snažení bylo 15. místo absolutně a až 10. mezi PV.

„Na soutěž jsem se moc, moc těšil. Bydlím momentálně v Jihlavě a proto je Pelhřimov má téměř domácí soutěž. Bohužel jsem chyboval už ve 3. zatáčce a ztratil všechnu odvahu. Přeci jen po havárii v Kopné jsem chtěl dojet bez škrábnutí. Po delší době jsme opět trénovali s EVO 7, ale spokojený s rozpisem jsem moc nebyl. Na 2.RZ byl místy neskutečně utažený… :o(

Po třech RZ jsme figurovali až na 16.místě absolutně a 12. mezi PV. I tak jsme si našli své soupeře. Těmi byli Lumír Firla a Jarin Tomaštík. Škoda, že zajímavý souboj skončil už na 6.RZ. Zde jsme ztratili 40 – 50 sekund. Přibržďovali jsme u odstoupivšího Martina Kožmína i havarovaného Milana Panatálka. V přehledné pasáži jsme trochu neohrabaně předjížděli Petra Poulíka a nakonec nás postihl defekt pravé přední pneumatiky. Pnuematika se svlíkla na čistém asfaltu v prudkém levém odbočení asi 3 km před cílem. Nechtěli jsme ani měnit pneu, ani poškodit auto, proto jsme ho velmi pomalu a opatrně dovlekli do cíle.

Na dalších RZ jsme už bojvali jen sami se sebou a na poslední RZ o nepoškozené auto. I tak jsme probrzdili jeden retardér a málem i jedno odbočení. V koutku duše jsme pokukovali po Jarinovi Tomaštíkovi, ale chybělo nám ještě 8 vteřin“, posteskl si po soutěži jezdec.

„Závody se mi moc líbili, jen ty časy tam stále nejsou. Příští soutěž chci jet naprosto v klidu a bez chyb!!!“, dušuje se Tomáš Arazim.

Tak se nacháme překvapit… :o)))

APress 2006

Arazim na Bohemce konečně na bedně

Velmi hubenou sezonu zažívá obhájce Mistrovské titulu Václav Arazim. Po absenci na Janneru, nevýrazném výkonu na Šumavě, odstoupení na Matadoru a 5.místě v Krumlově, konečně vystoupal na stupně vítězů. Je to první letošní vavřínové umístění této dříve suverénní posádky. Cesta k němu však nebyla jednoduchá.

Po dobře zvládnuté superspeciálce v Sosnové a opatrnějším sobotním dopoledne se Vašek s Julou usadili na třetím místě v PV za letos suverénním Pechem a překvapivě druhým Barvíkem (všichni na EVO9). Po defektu Martina Prokopa na 9.RZ se na chvíli Vašek s Julou posunuli na 3.místo v absolutní klasifikaci, kde přenocovali do nedělní etapy.

Ta měla pouhé čtyři rychlostí testy, které dávaly v součtu pouze 68 ostrých km. Ztráta na druhého Barvíka byla více než půldruhé minuty. Proto se Vašek s Julou soustředili na udržení 3.místa v PV. Dalo předpokládat, že náskok 20 vteřin před skvěle jedoucím Martinem Prokopem na C2 S1600 neuhájí. Ale náskok na Trojana (27 sec.) a Štajfa (44 sec.) se zdál dostatečný. Matematická kalkulace nakonec vyšla velmi těsně a souboj o třetí místo v PV byl do posledních metrů napínavý.

„Příště si budeme muset dát větší pozor a závěr soutěže tolik nevypouštět“, komentoval s úsměvem dramatický závěr soutěže zkušený jezdec. „S naším výkonem jsme celkem spokojeni. Stále si však nerozumíme s naší novou EVO 9. Nedaří se nám doladit nastavení nových tlumičů Ohlins. Elektronika motoru Mivec, také není dotažená k naší spokojenosti. Chybí nám kontrolka řazení a mezi 4. - 5. rychlostním stupněm motor ztrácí kroutící moment. Na další soutěž do Maďarska proto vyrážíme s EVO8“, dodal na závěr Václav Arazim.

APress 2006, foto Jan Froněk

Tomáš Arazim na Kopné havaroval

Ani na Kopné se Tomáš Arazim nedočkal výraznějšího úspěchu a na 6.RZ po havárii odstoupil z nelichotivého 16.místa absolutně a 10 mezi produkčními vozy. Tomášovi se na Kopné nedařilo ani loni, ale to bylo spíše díky dvěma defektům, letos měl defekt jeden v závěru 5.RZ, který znamenal jen minimální časovou ztrátu. A jak se dívá s odtupem času na průběh soutěže a kritický okamžik samotný jezdec...?

"Tratě byly stejně jako loni velmi náročné a já se na soutěž velmi těšil. Pro Honzu (spolujezdce) to byl očistec. Nic tak těžkého zatím nejel a byl z toho trochu vyjukaný. Navíc jsme opět rénovali Golfem a do kopců se drápali na dvojku a sem tam i na jedničku :o( Golf Kopnou sotva přežil, spíš nepřežil. Načali jsme levou přední poloosu. A v pátek jsme raději využili nabídky Zdeňka Jůrky a zapůjčili si dieselový Opel Astra kombi 1.7. Ještě jednou díky Zdendo :o)))

Úvodní prolog jsme raději prodali. Nechtěl jsem zde chybovat stejně jako loni a už v pátek ztratit celý závod. Navíc jsme obuli mokré Matadory, v domění že to spadne, protože se od oběda nad dostihovkou ženili všichni čerti. Bohužel pro nás bylo naprosté sucho a pršet začalo až po prologu.

Přes noc pršelo a tak v sobotu ráno jsme měli dilema jaké obout pneumatiky. Zvolili jsme intermedia od Michelinu. Na těch se mi v minulosti nikdy nedařilo, takže výsledek prvních RZ mě nijak nezklamal, naopak začal jsem si na "Té-Áčka" konečně zvykat. Po zkušenostech z Pačejova se mi do loňských suchých Matadorů moc nechtělo a pro jistotu jsem tam nechal i na druhou sekci intermedia. Tady to byla evidentně chyba. Tratě byly suché a z tmavé oblohy ne a ne kápnnout. Navíc jsme těsně před cílem druhé Kopné ďobly pravou přední gumu. V rezervě už byly jen řezané. Osadili jsme tedy předek řezanými intermédii. Vzhledem k přetrvávajícímu suchu obutí pro další kilometry katastrofální, ale co se dalo dělat. Podrží mě to alespoň v tom lese, říkal jsem si v duchu před statem osudné 6.RZ. A možná právě to byl důvod naší havárie. V mírném klesání v technické pasáži na blátě jsem byl až moc odvážný a netrefil se o půl metru na mostek s konstrukčně velmi nebezpečně řešeným zábradlím! Vyjel jsem ze stopy a už se mi nepovedlo se do ní vrátit. Auto na blátě nešlo za plynem, ale popředu ven. Nereagovalo ani na brzdu i když tu jsem sešlápl až když to bylo úplně v háji :o((( Škoda na autě je hlavně v motorovém prostoru, kde jsme hasili i menší plamen.

Byl jsem na sebe opravdu naštvaný, protože to byla hloupá a zbytečná chyba. Snad se z ní správným způsobem poučím. I přes nevydařenou první polovinu sezony neházím flintu do žita a těším se na Pelhřimov."

Fanoušky rallye zdraví Tomáš Arazim

Arazim v Pačejově poprvé na pneumatikách Matador

Až 12.příčka v absolutním pořadí a 9.ve skupině produkčních vozů patřila posádce Arazim-Olšaník na sprintovém klání v okolí Horažďovic. Posádka zde jela poprvé na pneumatikách Matador…a my jsme položili pár otázek.

Čím jste trénovali, EVO 7 je po Krumlově asi ještě nepojízdná…?

Při seznamovacích jízdách jsme se potýkali se změnou tréninkového vozu, VW Golf III 1.9 TD 55kW. Dříve jsem také trénoval podobným vozem, ale po roce a půl stráveném v EVO 7 jsem to cítil jako handicap. Při prvních průjezdech jsem především na 3. RZ nevěřil metrům a některým středně rychlým zatáčkám.

Proč jste jeli Matadorky, uvažujete o připravovaném Matador Cupu?

Starší pneumatiky Matador, směs SM-2, jsme jeli tak trochu z nouze. Na suchu se toho letos moc nejelo, defacto nic a po tátovi nejsou rozjeté žádné pneu. Na nové nemám bohužel dostatek prostředků. Matadorky mají určitě odlišné vlastnosti než Micheliny, na které jsem zvyklý. Připadaly mi přesnější, ale až příliš brzy ztrácely adhezi při intenzivnějším brždění a na mírně vlhkém podkladu, tam je asi Michelin nedostižný. Trochu problém jsem měl se zadní nápravou, která mi neskutečně klouzala i když jsem se snažil pneu před startem co nejvíce zahřát. Do dalších průjezdů jsem nechal do zadního obutí udělat navíc jemné lamely a trochu se to zlepšilo. Na pneumatiky se nechci vymlouvat. Jiní na nich jedou neskutečně rychle. Kdysi jsem je jel i na Felicii a nemohl jsem si stěžovat. Do cupu se hlásit nebudu, musím jet to, co máme doma v garáži. Kromě Matadorů je tam i pár Pirelli a patrně na ně letos taky dojde :o)

Jak hodnotíš své umístění celkově a hlavně 9.místo v PV…?

Abych se přiznal moc tomu nerozumím… :o( Třeba na RZ 1, kterou jsem si pamatoval z loňska jsem jel na mnoha místech rychleji, ale ty časy tam oproti konkurenci prostě nejsou. Letos se snažím posunout brzdy, což mi bylo loni vytýkáno, ale asi nejsem 100% soustředěný, ve spoustě zatáček dělám drobné chyby a jízda je celkově neklidná. I přesto jsme se drželi v první desítce absolutně. Připravili jsme se o ní sami na předposlední RZ. Možná nestandardně, ale do RZ startujeme společně. Honza drží ruční brzdu a tady se mu jí poprvé za dobu, co jezdíme nepodařilo správně odjistit. Cca po 300 metrech auto přestalo jet a tak jsem ho na prvním vhodném místě odstavil za mlíko. Chtěl jsem auto zajistit ruční brzdou, když jsem si všiml, že je téměř zatažená. Odjistil jsem ji a jel dál…ztráta tak 20 vteřin. Byl jsem dost naštvaný a do poslední RZ ani neměl chuť. V cíli mě hodně mrzelo, že se před nás dostali Szabo a Triner. Ale to je sport.

Nevadí, hlavu vzhůru a držíme palce do dalších ostrých kilometrů.

APpress 2006

Tomáš Arazim v Tišnově zrychlil

Po velmi krátkém svezení v Hustopečích nastoupili Tomáš Arazim s Honzou Olšaníkem do své 2. letošní soutěže. Ta byla velmi pěkně uspořádána a nabízela místy rychlé, ale celkově technické a náročné tratě. Snad jen ten servis byl trochu z ruky.

Bohužel hned v cíli 1.RZ bylo jasné, že na nějakou díru do světa mohou chlapci zapomenout. (maximálně tak do dřevěného plotu :o) Ulitý start a zbytečné hodiny znamenali více než půlminutovou ztrátu na své konkurenty a až 28. místo v absolutní klasifikaci. Ale díky solidním výkonům na ostatních RZ, vrtochům počasí a troše soutěžáckého štěstí dokončili soutěž na pěkném 7.místě absolutně a 6. ve skupině produkčních vozů. Mohlo to být ještě mnohem veselejší, ale na „kdyby“ se rallye nejezdí a chlapci budou muset na výraznější výsledek počkat minimálně do další soutěže.

A jak viděl průběh soutěže samotný jezdec?

„Na soutěž jsme se moc moc těšili a doufali i v lepší počasí než v Hustopečích. Trochu jsme přitvrdili nastavení podvozku a já si mírně upravil sklon sedačky – víc na pohodu :o) Seznamovací jízdy proběhly bez sebemenších problémů a zdrželi jsme se jen na technické, kde nám plombovali nové turbo. Dali jsme si dobrou večeři, koukli na hokej a šli spát.

Sobotní ráno bylo slunečné, tratě suché, co víc si přát? Radost z jízdy nám zkazila hned na první RZ moje hloupá chyba. Snad v jediném přírodním retardéru jsem si ťukl o ručku v momentě, kdy auto přejíždělo přes zlom silnice, trochu se nadlehčilo a udělalo čelem vzad, teda skoro. A zapasovalo se přesně mezi zídku a vysoký obrubník nějakého pomníku tak těsně, že jsem z toho vycouvával snad na třikrát :o( Zbytek RZ byl OK, ale ta ztráta byla ohromná. Na 2. a 3. RZ jsem začínal získávat jistotu. Výsledky mě ani moc nezajímaly, ale prý jsme zajeli slušně trojku.

Ve druhé rundě jsem chtěl zrychlit, ale přišla další hloupá chyba v ostrém odbočení. Při prvním průjezdu mi to vyšlo prsa prsa, najížděl jsem proto pomaleji a víc ze široka. Na inertním posypu mi to klouzlo a zbořil jsem dřevěný plot. Bylo to jako by mi někdo ukradl levé přední kolo :o( Po tomto incidentu jsme se chvilku hledali, ale pak opět chytli slušné tempo a možná něco dohnali. 2.respektive 5. RZ se mi líbila nejvíc a posunul jsem si v některých pasážích své hranice. Čas v porovnání se soupeři nic moc, ale byl jsem spokojen. Škoda, že byla zrušena další RZ, kde jsme chtěli ve zrychlování a sbírání zkušeností na suchém povrchu pokračovat. To nám nakonec i v dalších RZ znemožnila náhlá průtrž mračen, která zasáhla všechny tři zbývající RZ.

Před odjezdem ze servisu jsme dlouho přemýšleli jaké zvolit pneumatiky. Nakonec jsme obuli stejně jako většina předních posádek 4 slicky a vzali s sebou 2 intermédia. Vypadalo to, že do 7.RZ odstartujeme na suchu, ale ouha, spustil se mírný déšť. Naštěstí jsme se bleskově rozhodli pro výměnu předních pneumatik a stihli to tak tak do časovky. Stáli jsme na startu a déšť sílil…start…po cca 3 km déšť ustal a jelo se jen na mokru. V průběhu RZ jsem si zvykal na nejistý zadek a postupně zrychloval až jsem si cca 500m před cílem vyrobil slušnou krizovku. V cíli z toho byl pro mě neuvěřitelný 2.čas absolutně za Szabem s Focusem WRC :o) Na přejezdu k další RZ vysvitlo slunko a bylo sucho, dlouho jsme váhali a nakonec se rozhodli vrátit dopředu slicky. Bylo to opravdu na poslední chvíli a pár metrů před startem, takže jsme je už nestačili ohřát. V časovce nám navíc nahlásili, že na druhé polovině RZ prší a vlese je vytahané bláto, tak ať do toho nevletíme… jedeme tedy na jistotu a možná až zbytečně moc prodáváme závěrečný sjezd. O výsledcích jsme neměli ani tuchy a vzhledem k hrubkám na Tišnovské RZ ani netušili, že jsme díky průtrži mračen v kontaktu s předními posádkami. Jeli jsme proto v klidu na poslední RZ. Znovu začalo pršet a mi začali přezouvat opět na intermédia. Měli jsme pravé kolo a přastalo!? Co teď, vedle nás to měnil Marián Šín. Obloha se už zdála čistá a mi se rozhodli zpět pro slick. Sotva jsme dojeli na start, začalo opět pršet. Domluvili jsme se, že už nemá cenu riskovat a v klidu dokončíme soutěž. Až do míst, kde havaroval Flídr jsme jeli podle mě dost vlažně, ale asi to bylo akorát, protože pod stromy bylo dost mokro. Na jedněch brzdách jsme chytli menší krizi a tak tak jsme se vešli na kamenný mostek. Už jsme neriskovali a dojeli v poklidu do cíle. Mile nemilým překvapením pak pro nás byla nicotná ztráta na posádky před námi, v celkovém součtu časů a znovu nás zamrzeli zbytečné chyby v malých ryhlostech a hlavně ulitý start…mohla to být bedna…tak snad příště :o)“

Fanoušky a pravidelné čtenáře našeho webu zdraví

Tomáš Arazim

APpress 2006

Foto havárky: J.Rohlena

Když se smůla lepí na paty

Po absenci na Jänneru, nevydařené Šumavě a předčasném odstoupení pro poruchu turba v Púchově čekala posádku Mediasportu Václava Arazima a Julia Gála jejich oblíbená soutěž v malebném okolí Českého Krumlova. Zde měla posádka obhajovat loňské přesvědčivé vítězství v produkčních vozech a chtěla si připsat na své konto i notnou porci bodů v absolutní klasifikaci. Optimismu a dobré náladě v týmu přidávala i skutečnost, že se podařilo na poslední chvíli dokončit novou zbraň týmu, kterou nemohlo být nic jiného než Mitsubishi Lancer Evo IX. Vše probíhalo dle plánu až do čvrtečního odpoledne, kdy při poslední seznamovací jízdě tradiční RZ Malonty potkala posádka ve velmi úzkém místě traktor. Úhybný mévr skončil nárazem do stromu. Tréninkové auto bylo nepojízdné a jezdec si navíc silně pohmoždil pravou ruku. V pátek se tedy začala stahovat mračna nejen nad Krumlovem ale i nad startem samotné posádky. Václav Arazim měl na pravé ruce bandáž, ale i přes tento handicup se rozhodl odstartovat. Po páté hodině odpolední nakonec sjel se svou zbrusu novou EVO IX ze startovní rampy.

Díky nejasnému vývoji počasí zvolila posádka intermedia, ale ani ta na následný silný déšť nebyla dobrou volbou. Zkušená posádka tedy začala opatrněji a po první etapě jí patřila solidní šestá pozice absolutně a páta mezi produkčními vozy. Ztráta na třetího v pořadí Karla Trojana nebyla nijak propastná a Venca s Julou střádali plány na boj minimálně o 3.místo v PV.

Na úvodní sobotní RZ Malonty zatáhli a snížli náskok na oba své nejbližší soupeře o dobrou polovinu. Na Přídolí se přiblížili o další desetiny. Bohužel to bylo z jejich ataku vše a stahování ztráty na následujících měřených úsecích se už nekonalo. Jandík s Trojanem vybičováni vlastním minisoubojem jeli bez chyb a Václav Arazim v posledních čtyřech testech už nedokázal svou ztrátu definitivně smazat. S přehledem alespoň udržel již v pátek vydobité 5.místo v PV a 6.absolutně. Malou náplastí na pošramocenou ruku a povzbuzením do dalších soutěží bylo dílčí vítězství na poslední RZ.

„Za daných podmínek to bylo patrně naše maximum a jsme rádi, že jsme do soutěže odstartovali, i když takto bodově hubenou polovinu sezony nepamatuju, co jezdím s vozy značky Mitsubishi“, posteskl si jezdec.

Náladu si jede zpravit již příští týden do Chorvatska na technickou INU.

Držíme palce a ať se ruka brzy uzdraví.

APpress 2006

Vypečené Hustopeče…

Posádka Tomáš Arazim - Jan Olšaník startovala o uplynulém víkendu na své první letošní soutěži. S osvědčeným Lancerem EVO 7, pod hlavičkou pořádajícího autoklubu Agrotec Hustopeče, sjela ze startovní rampy s číslem 11. Jedenáctka však nebyla šťastné číslo a posádka byla nucena po 3.RZ odevzdat v servisní zóně jízdní výkaz. Důvodem byla porucha turbodmychadla.

Tomáš s Honzou začali na úvodní RZ solidním 9. časem absolutně, ale na 2.RZ už citelně ztráceli, proč?

„Ano, na 1.RZ jsme se rozkoukávali, navíc na zablácené trati jsem si moc nevěřil a 9.čas mě mile překvapil. Na druhé RZ jsem chtěl zrychlit, ale výsledkem byla jen celá řada přetažených zatáček a jedny hodiny, kdy mi zhasl i motor. Navíc jsem se musel asi 50m vrátit po vložce v protisměru a na širším asfaltu otočit. Pak jsem se ideálně netrefil do retardéru a probrzdil jednu ostrou zatáčku na šotolině. Na asfaltu mi to šeredně klouzalo a vůbec nevím proč….

Do 3.RZ jsme nastoupili s cílem jet opět v klidu. Myslím, že jsem jeli v dobrém tempu až do chvíle, kdy jsme objížděli Petra Poulíka měnícího kolo, tak kilometr a půl po startu… asi po dalších 300 metrech jsem zjistil defekt zadní pneumatiky. Jelo se v lese na úzkém a nebylo, kde zastavit. Byli jsme nuceni pokračovat ještě víc než kilometr. Kolo jsme vyměnili za necelé 3 minuty. Naskočili jsme do auta a upalovali dál… Honza si sice nezapnul helmu do intercomu a tak jsem jel chvíli na oči. Dlouho jsme se ale nesvezli. Po rychlé pasáži na širokém asfaltu se sjelo opět mezi vinice a auto najednou ztratilo výkon. Nejdříve jsem myslel, že jsem špatně zařadil, ale bohužel to nejelo definitivně. Pak už jsem jen sledoval, zpětné zrcátko, abych nikoho nezdržoval. Nejdříve jsme pustili Martina Kožmína a v samém závěru i Petra Poulíka, kterému výměna kola trvala asi o dost déle než nám.

Nejvíce lituji, že jsem odjel tak málo kilometrů, které potřebuji jako sůl. Mrzí mě i pohled do výsledkové listiny v cíli soutěže, protože kdo dojel, bral slušnou porci bodů. Snad jsme si tu slabší chvilku pro letošek vybrali :o)“

Tomáš Arazim

Jubilejní EVO X – comming soon…

Na tratích domácích soutěží se ještě neobjevila ani IX. evoluce soutěžního speciálu Mitsubishi Lancer a desátá evoluce už nabývá zcela jasných tvarů. Nezodpovězenou otázkou jsou zatím technická zlepšení týkající se podvozku. Zavěšení ramen a brzdy by si změnu po cca 8 letech, tedy od dob EVO V, jistě zasloužily. Co se týče motoru, bude zde pravděpodobně stejně jako v EVO IX nový MI-VEC s proměnlivým časováním ventilů. Pozornost japonských techniků by si určitě zasloužil i nechvalně známý plastový tlakový přepouštěcí ventil (v Subaru kovový!). Nechme se překvapit a doufejme, že EVO X bude lepší o větší kousek než jsme byli zvyklý u posledních tří evolucí a VII,VIII a IX.


Arazim junior bude v Okříškách chybět

Na první soutěži Sprintového mistrovství bude letos chybět loňský debutant, Tomáš Arazim. Loni startoval v 8 sprintových soutěžích a pokaždé dokončil na bodovaném místě ve skupině produkčních vozů. Pouze v Tišnově odstoupil pro technickou závadu z průběžného 6.místa. Ze sedmi dokončených soutěží byl 3x na nepopulárním 4.místě, kdy ve Vyškově mu „first podium“ uniklo na poslední RZ o nicotné 2 desetiny vteřiny. Dále si připsal jedno 5., 6., 8. a 9. místo. Dílčí úspěch zaznamenal Tomáš na soutěži v Hradci, kde premiérově zvítězil mezi PV na rychlostní zkoušce, byť to byl pouze několikasetmetrový prolog. V absolutním pořadí se obvykle pohyboval těsně za hranicí první desítky a skončil v celkovém hodnocení národního šampionátu na 17.místě absolutně.

A proč vlastně v Okříškách nestartuje?

„Důvod je jednoduchý = finanční prostředky. I loni jsem značnou část rozpočtu kryl za své „výplaty“, místo toho abych si koupil třeba nové auto. Loni to už vypadalo, že se podařilo navázat solidní kontakty s představiteli společnosti Select Media a že letos bude z 90% sezona zajištěna. Společnost Select Media své působení v rally převedla na Mediasport, vznikly zde nové vazby a na mé závodění nezbyly prostředky. Budu tedy řešit finance stejně jako loni závod od závodu. Protože chci letos zúročit své loňské zkušenosti z jednotlivých tratí považuji svou účast na Okříškách jako mrhání svými skromnými finančními prostředky. Nejen proto, že jsem tu loni nestartoval, ale i kvůli velmi specifickému povrchu… za sněhového specialistu se opravdu nepovažuji :o) V ideálním případě chci začít v Hustopečích. Sice jsem tu také nestartoval, ale doufám, že už bude pěkné počasí a první svezení si dám, jako ten nejlepší dárek k narozeninám… :o)“

S jakým autem by ses měl objevit, bude to tátovo loni mistrovské EVO 8?

„Ne, nebude. Musím jít tou nejlevnější možnou cestou a navíc jsme loňskou EVO 8 prodali Milanovi Pantálkovi. Pojedu tedy stejně jako loni naší první EVO 7. I to je ale velmi dobré a konkurenceschopné auto. Pokud jej dokážu využít alespoň na 99% mohu se pohybovat na špičce skupiny PV. Loni jsme si navíc vyzkoušeli různá nastavení podvozku. Letos už nebudeme tápat a já budu nastavení více věřit. Co se týče techniky chtěl bych letos zkusit bezsynchronní převodovku, ale to je spíše přání než blízká realita :o(, protože peněz asi nebude nazbyt.“

A co spolujezdec…?

„Ani tady zatím žádnou změnu neplánuji a chci pokračovat ve spolupráci s Honzou Olšaníkem. Loni jsem se přesvědčil o tom, že více než rádoby profesionální spolujezdec, je v autě důležitější pohoda, uvolněnost a klídek. Loni jsme byli s Honzou naprostí zelenáči. Tratě ani prostředí kudy vedou jsme téměř neznali. Doslova jsme sežrali každou chybu nebo nejasnost v itineráři jednotlivých soutěží. V průběhu sezony jsme si vytvořili i několik rituálů i když to je možná až příliš silné slovo. Zkrátka jsme v mnoha věcech získali rutinu a mohli se více a více soustředit na výkony v RZ.“

Jaké máš na sezonu 2006 cíle?

„Vím, že konkurence bude velká, ale chci dosahovat lepších umístění než loni. Což v mém případě znamená útočit na vavřínové pozice. V Čechách se sice moc nenosí předčasná a příliš sebevědomá prohlášení, ale já se toho nebojím. Mým cílem je stát, co nejčastěji na stupních vítězů. Snad každý sportovec, chce být ve své disciplíně nejlepší. Samozřejmě ne všude to jde hned a to v rally platí dvojnásob. Dobře si to uvědomuji, ale i tak, pokud sám neuvidím určitý posun vpřed, bude to zklamání. Hlavně pro mě samotného.“

Na jaký stupínek se Tomášovi s Honzou v průběhu sezony podaří vydrápat si budeme muset ještě pár týdnů počkat, zatím přejeme pevné zdraví a trochu více štěstí při shánění sponzorů.

APpress 2006

Arazim na Šumavě až 10.

Václav Arazim s Julou Gálem sice startovali na Šumavě s číslem jedna, ale v konečném hodnocení jim za jedničku přiskočila ještě nula. Bohužel se potvrdily předstartovní obavy jezdce z nevyzpytatelného počasí, které bylo v sobotu jednoznačně proti prvním vozům na trati. To potvrzovaly výkony až daleko za očekáváním nejen úřadujícího mistra v kategorii produkčních vozů Arazima, ale i těsně za ním startujících Štajfa a Pecha.

Nevýrazný výkon z úvodu soutěže komentoval jezdec celkem stručně:

„V prvních průjezdech sobotního dopoledne ležel na mnoha místech trati tenký led a hrozně to klouzalo, ale desáté auto už jelo jen po mokrém asfaltu. S tímto faktem se příliš dělat nedalo… Činovský okruh na 5 kol nechám raději bez komentáře.“

Na časech prvních jezdců byl cítit určitý handi-cup, ale i tak se schylovalo k vyrovnanému souboji mezi loňskými mistry Arazimem a Pechem. Po 10 RZ byl rozdíl pouhé 2 vteřiny po 13 však nepochopitelných 84!!! Co bylo její příčinou?

„Ve druhých průjezdech se náš handi-cup zcela vymazal a vozy měli srovnatelné podmínky. Zajeli jsme na 9. a 10. RZ slušné časy a chytli tak říkajíc „slinu“. V poslední sobotní rundě jsem zkusil obout loni velmi pěkně fungující pneumatiky s menším počtem hrotů než konkurence. Buhužel to byl fatální krok vedle a místo útoku na vyšší příčky to bylo trápení a holý boj o přežití…v 11 RZ jsme museli k brždění využít sněhovou bariéru a poškodili jsme levou přední část vozu… Auto nešlo na těch pneumatikách udržet na silnici… špatnou volbou jsme ztratili minimálně minutu.“

V neděli se měnilo pořadí v první desítce už jen kosmeticky. Nejzajímavější byla stíhací jízda Pecha a přímý souboj prioritních jezdců Arazima a Štajfa. Arazim nakonec tahal za ten kratší konec…

„Neděle byla už jen o dojetí do cíle. Byli jsme po sobotě jak přešlý mrazem. Vsadili jsme na jistotu a obuly opět hřeby a asi jeli až moc v klidu. Toho zcela bezezbytku využil Vojta Štajf. Samozřejmě mě i celý tým ztráta jednoho místa trochu mrzí, ale kvůli jednomu místu respektive, jednomu mistrovskému bodu nemělo cenu v závěru nijak riskovat. Letošní Šumava byla opravdu náročná a náš tým získal zase spoustu nových informací o jízdě na hřebech.“

Před startem jste zmiňoval nasazení ledových špiónů…?

„Špiony nám dělal syn Tomáš s Honzou Olšaníkem. Zvolili jsme asi ne příliš šťastnou variantu komunikace přes telefon. Těch změn bylo o proti tréninku tolik, že se to nedalo po telefonu v reálném čase předat. V některých úsecích nám informace od špionů pomohly a žádný led nás nepřekvapil, ale někde nás možná až zbytečně zpomalily… podmínky se skutečně měnily každou hodinu.“

Děkujeme za komentáře a přejeme k 51.narozeninám více sportovního štěstí v následujících soutěžích :o)

APpress 2006

Arazim na Šumavě s číslem 1

Litvínovská posádka Arazim - Gál si na letošní Šumavě odbude další premiéru. Loni zde jeli poprvé na pneumatikách s hřeby a letos poprvé ve své dlouholeté kariéře jako prioritní jezdci FIA B s číslem 1. Jak tuto situaci vnímá jezdec?

„Na první pohled se to může zdát jako bůhví jaká výhra, ale opak bude pravdou. Sobotní etapa je velmi dlouhá a jet v roli čističe trati hlavní část soutěže bude nevýhodou. Jak velkou ukáže počasí a aktuální stav trati v sobotu ráno. Pokud bude trať spíše zledovatělá a teploty stále hluboko pod nulou je myslím jedno jestli pojedu 1. nebo 5. Pokud bude čerstvý sníh nebo naopak bude sníh odtávat a pojede se na směsici sněhové břečky a mokrého asfaltu mohli by všechny překvapit dobří piloti s vyššími čísly. Třeba Pepa Semerád nebo Honza Štěpánek, kteří budou startovat až na konci 3. desítky“, podělil se o své názory ještě před seznamovacími jízdami soutěží jezdec. „Nechceme nic podcenit, proto využijeme možnosti prioritních jezdců a premiérově nasadíme ledové špiony. Bude to opět trochu něco nového a sami jsme zvědaví, jaký to pro nás bude mít přínos.“

A jaké, že se v Litvínově chystají technické novinky...?

„Stejně jako v předchozích sezónách chceme těžit především ze spolehlivosti, proto se na Šumavě představíme se zbrusu novou EVO 8. Je to, ale vůz stejné specifikace, se kterým jsme jeli loni. Jsou tu drobná vylepšení v rozložení hmotnosti a použitých materiálech na ochraně podvozku. Výraznější změnou je použití nových tlumičů Öhlins. S nimi zatím nemáme žádné zkušenosti. Máme proto v plánu krátké testování, ale jak se nám je podaří nastvit ukáže až samotná soutěž….“

Proslýchá se, že do ČR již putují první modely EVO IX…?

„To je pravda, sériové vozy se už u nás prodávají. Patrně první, kdo by se s ostrou EVO IX měl objevit na trati rychlostních zkoušek je Vašek Pech a pak Pepa Semerád. My budeme trochu vyčkávat a u vidíme, jak výkonná a hlavně spolehlivá to bude technika. Třeba loňské EVO 8 MR byl krok vedle. My plánujeme nasadit EVO IX nejdříve v červnu na Krumlově.“

Díky za rozhovor. Další podrobnosti o přípravě posádky na rallye Šumava přineseme po seznamovacích jízdách.

APpress 2006

Zdroj fotografií: www.autosport.cz

Václav Arazim do sezony 2006 v nových barvách

Václav Arazim představil návrh nového designu svého vozu. Trochu do pozadí ustupuje tradiční sponzor, výrobce světelné techniky Hella CZ a objevují se zde loga nových partnerů. Asistenční služby pro motoristy, Global assistance a společnosti vlastnící vysílací práva na domácí soutěže, skupiny Mediasport. Stejně jako loni se chce tento rallyový veterán zaměřit na obhajobu Mistrovského titulu v kategorii produkčních vozů a v koutku duše pošilhává i po titulu absolutního mistra ČR. Ve stejných barvách by se na domácích soutěžích měla objevovat i posádka Pavel Červenka – Jirka Volf.

APpress 2006

Arazim začne až na Šumavě

Stejně jako loni začne úřadující Mistr ve skupině produkčních vozů bojovat o první body až na Šumavě. Na podzim po rallye Příbram se Václav Arazim podrobil operaci kyčelního kloubu (pozn. stejně jako Mistr sk.A, Pepa Peták :o)) a na většině motoristických akcí v závěru sezony 2005 byl alespoň jako divák. Rekonvalescence probíhá dle plánu a Vašek v průběhu Vánošních svátků odkládá své „stylově vytuněné mishiberle“. 100% fit však bude až koncem ledna. Výsledky z Jänneru bude sledovat pouze telegraficky. Do té doby však nebude zcela zahálet.

V roce 2005 Václav Arazim s Julou Gálem úspěšně reprezentovali Českou republiku na Evropských soutěžích. Pro ocenění za odvedené výkony si nepojedou po Novém roce nikam jinam než do Monte Carla, kde zůstanou jako diváci úvodní soutěže WRC.

APpress 2006

Hattrick pro AP motorsport

Pomyslný hattrick získal litvínovský přípravce vozů APmotorsport (pozn. AP = Arazim, Pipota) na posledním setkání soutěžácké špičky na Pražském rallysprintu.

S litvínovskými vozy startovali Jiří Navrátil a populární Fin Jani Paasonen. Oba jezdci se od prvních ostrých km pohybovali v popředí skupiny produkčních vozů. Rozdíly mezi jednotlivými vozy byly minimální, což potvrdily průběžné výsledky po 3.RZ, kdy se oba jezdci startující s vozy z dílen APmotorsport dělili o první příčku s na setinu shodným časem a po 4.RZ vedl populární Fin o pouhých 0,8 sec. V závěru soutěže však Jani při své atraktivní jízdě několikrát chyboval a tak se otevřela cesta k ojedinělému výsledku pro Jirku Navrátila. Ten už svou šanci nepustil a pohlídal si i tvrdě finišujícího Pepu Semeráda.

V cíli to vypadalo následovně: 1.Navrátil, 2.Semerád, 3.Paasonen. Zasvěcení vědí, že i auto Pepy Semeráda má svůj původ v litvínovských dílnách AP motorsport.

Podmínky pronájmu vozů pro rok 2006 žádejte na telefoním čísle +420 602 462 937.

APpress 2005

Arazim pokukuje po EVO IX

Letošní sezona je již minulostí, přípravy na tu novou však již začínají nabírat na obrátkách. Značnou měrou k tomu přispěla automobilka Mitshubishi, která představila novou verzi své řady Evolution určenou pro příští kalendářní rok. Vůz s označením 2006 Mitshubishi Evolution IX by měl kromě nového vzhledu mít také lepší aerodynamické vlastnosti, větší výkon a upravené řazení na pětistupňové převodovce.

Nová verze přirozeně přirozeně nenechává chladným ani Václava Arazima doposud jezdícího s EVO VII. Zda uvidíme v příštím roce na českých silnicích tento model v barvách AP Motorsport však zatím zcela jisté není, prozatím si tedy alespoň můžete prohlédnout informační pdf soubor nebo shlédnout propagační video.

Starší články - rok 2005