letošní sezona
informace z předešlých let
posádka vozu
možnost pronájmu vozu
soutěž pro vás
partneři našeho týmu
máte zájem o reklamu na našem voze?
spojení na náš tým

 

Navštivte také další motoristické weby! Najdete je na adresách

ewrc.cz

motormix.cz

rallyejournal.cz

auto.impuls.cz


Valašské rozloučení se sezónou

Účast na ÖMV – Würth Sprintrally Vsetín neměla posádka Tomáš Arazim – Jan Olšaník původně vůbec v plánu. Po předčasném odstoupení z Horácké rally v Příbrami se ale Select Media Team chtěl důstojněji rozloučit se sezonou 2005, proto nechybělo bílé Mitsubishi Lancer Evo 7 ani na startovní rampě na vsetínském sportovním stadionu.

Na účastníky závěrečného podniku Diatech Mistrovství České republiky sprintrally čekalo celkem osm rychlostních zkoušek, které se jely na třech různých úsecích. Trať RZ 1 a 4 v okolí Kunčic pod Ondřejníkem a Trojanovic byla nová pro všechny posádky, další dva úseky ale řada Tomášových a Honzových soupeřů dobře zná, protože se po nich jezdí známá rychlostní zkouška Bystřička, tradičně patřící do programu Valašské rally. I to přivábilo posádku na start. „Jedním z důvodů, proč jsme tu, je, abychom se podívali, jak to vypadá na Valašce, abychom okoukli zdejší vložky,“ potvrzuje Tomáš Arazim, který by v příští sezoně rád vyměnil účast v šampionátu rallysprintů za dvoudenní soutěže. Jezdec sám přiznal, že se na ‚kotárech‘ má stále ještě co učit: „Tratě se mi líbily moc. Je to tady pořád z kopce do kopce. Z kopce to je hodně na srdce a tam jsem ještě dost zaostával.“

V nabité konkurenci v kategorii produkčních vozů začal na kunčické RZ Select Media Team patnáctým časem mezi ‚pévéčky‘.Druhou vložku poznamenala havárie Jiřího Plška, která se naštěstí obešla bez vážnějších zranění posádky, a odstoupení Petra Poulíka. Díky tomu Arazim s Olšaníkem poskočili v hodnocení produkčních vozů o stupínek výš. Na ‚trojce‘ zajeli Tomáš s Honzou opět patnáctý čas ve své třídě a na stejné pozici (a 23. absolutně) figurovali při vjezdu do prvního servisu.

Ve druhé sekci dokázal bílý Lancer na všech měřených úsecích výrazně zrychlit a také díky odstoupení některých soupeřů (Semerád – diferenciál, Trojan – mimo trať) poskočil do první desítky mezi produkčními vozy a do elitní patnáctky bodující v absolutním pořadí.

V poslední rundě absolvovaly posádky jen dvě rychlostní zkoušky, když se potřetí už nepřejíždělo do okolí padesát kilometrů vzdálených Kunčic pod Ondřejníkem. Zatímco jindy Tomovi třetí průjezdy příliš nevoní, na Vsetínsku měl možnost ještě jednou pilovat průjezd rozdělenou Bystřičkou. A úspěšně, když v závěru svedl vítězný duel s Martinem Kožmínem. Ten se sice po RZ 7 v průběžném hodnocení před mladého Arazima prosmýkl, na více než jedenáctikilometrovém závěrečném úseku Malá Bystřice - Vesník ale o 2,5 sekundy prohrál a znovu se propadl až za posádku Select Media Týmu. Technické problémy navíc zpomalily slovenského jezdce Petera Gavláka, což Tomáši Arazimovi s Janem Olšaníkem pomohlo k posunu na 9. příčku v konečném hodnocení skupiny produkčních vozů a 13. absolutně.

Dalším bodovým ziskem tak posádka uzavřela úspěšnou sezonu, během které získávala další zkušenosti po přestupu z Českomoravského poháru o ‚ligu výš‘. Protože na start na některým z volných podniků, které tradičně zdobí závěr domácí motoristické sezony, se Tomáš Arazim s Janem Olšaníkem nechystají, soustředí tým své síly na přípravu na další sezonu, kdy by rád postoupil zase o stupínek výš, tedy do mezinárodního mistrovství republiky ve dvoudenních soutěžích...

Zdeněk Zelenka

ÖMV – Würth Sprintrally Vsetín - Na poslední chvíli ale přece

Až na poslední chvíli padlo rozhodnutí, že se Tomáš Arazim s Janem Olšaníkem zúčastní i ÖMV – Würth Sprintrally Vsetín, závěrečného podniku Diatech MČR sprintrally 2005. Proto se na start sobotní soutěže postaví bílý Lancer Evo VII Select Media Teamu s vysokým startovním číslem 87. Samozřejmě ale silný produkční vůz nepojede ve skupině s ‚en-jedničkami‘, na tratě budou Tomáš s Honzou vyrážet jako dvaadvacátí celkově a třinácti mezi produkčními vozy.

Pořadatelé letošního vsetínského sprintu připravili pro jeho účastníky celkem osm rychlostních zkoušek, které se pojedou na třech úsecích. Zatímco druhý a třetí úsek se jede po trati i z Valašské rally známé RZ Bystřička, první vložka bude pro posádky neznámá. Jede se sice v malebné krajině Beskyd v okolí Kunčic pod Ondřejníkem, ale s jejím zařazením do itineráře soutěže posádka Select Media Teamu příliš spokojená není. „Moc to nechápu. Tahle zkouška měří šest kilometrů, ale přejezd k ní je dlouhý skoro padesát. Myslím si, že podobný šestikilometrový úsek by pořadatelé našli i někde blíž u Vsetína,“ míní Tomáš Arazim. „Poslední třetina téhle vložky se navíc jede na úzkém, kde je hodně štěrku. Ti, co budou bojovat na špici asi ‚poletí‘ i tady, ale většina ostatních zde bude nejspíš své vozy šetřit. Třeba já pojedu v těchto místech pomaleji.“

Na startu posledního domácího sprintu sezony 2005 se sešla v kategorii produkčních vozů velice silná a početná konkurence. Na špici budou o mistrovský titul bojovat Josef Semerád s Pavlem Červenkou, v elitní společnosti by se ale nechtěl ztratit ani Select Media Team. „Pojedeme jako třinácté ‚pévéčko‘ v pořadí a když se podíváte na jména pilotů, kteří pojedou před námi, tak klidně můžeme taky třináctí skončit. V takové konkurenci budeme rádi, když se prosadíme do osmičky nejlepších,“ přál si před startem ÖMV – Würth Sprintrally Vsetín Tomáš Arazim.

Zdeněk Zelenka

Skvěle rozjetého Tomáše Arazima zastavila havárie

Tomáš Arazim s navigátorem Janem Olšaníkem přijeli na Horáckou rally 2005, aby si v okolí Třebíče poprvé vyzkoušeli dvoudenní soutěž a závodění v noci. Premiérové noční závodění posádky Select Media Teamu v pátek zkomplikovala mlha, která byla místy hustá jako smetana, přesto se Tomovi s Honzou v úvodu závěrečného podniku letošního Global Assistance Mezinárodního mistrovství v rally dařilo. Po čtveřici úvodních rychlostních zkoušek přijížděli do servisu na desátém místě absolutně a na šestém ve třídě produkčních vozů.

Do druhé rundy vlétla nadějná posádka ještě agresivněji a svou snahu korunovala pátým nejrychlejším časem absolutně (3. ve třídě PV) na RZ 5 Náměšť - Pucov.

Na sedmém měřeném úseku (Jabloňov - Velké Meziříčí) se posádka Select Media Teamu blýskla znovu třetím časem mezi produkčními vozy, když se musela sklonit pouze před o poznání zkušenějšími Karlem Trojanem a Vladimírem Barvíkem, na svém kontě však měla cenné skalpy Jana Votavy, Milana Lišky, Zdeňka Vlčka nebo Pavla Červenky. V průběžném hodnocení figurovali Tomáš s Honzou v tu chvíli již na osmém místě absolutně a mezi 'pévéčky' drželi šestou příčku.

Do večerního servisu ale bílý Lancer v barvách společnosti Global Assistance nedojel. Na poslední vložce úvodní etapy se Mitsubishi poroučelo z trati. "Třicet, pravá šest přes horizont dlouhá utáhne... Za horizont nebylo vidět, a bylo tam hrozně vytaháno, my to neměli v rozpise poznamenané, tak jsem si to najel klasicky středem, jako že to pak zavřu, ale dostal jsem se všemi koly na 'bordel', dostali jsme smyk, už už to vypadalo, že to bude v pohodě, ale pak se auto přetočilo, dostali jsme hodiny a pozadu vlítli dovnitř zatáčky a asi ve 30km/h to sklouzlo do škarpy, zakoplo a otočilo se na střechu. Být to o dva metry vedle, tak jsme zacouvali na lesní cestu..." popsal smolné okamžiky jezdec. "Navíc se auto zaklínilo mezi stromky a škarpu tak dokonale, že nešly otevřít ani moje ani Honzovy dveře. Na jeho straně komplet škarpa, na mé straně stromy... Nakonec jsme vylezli mým okýnkem."

Smůlu podtrhla skutečnost, že k incidentu došlo v místě, kde nebylo mnoho diváků. I když auto nebylo téměř poškozené, chyběla síla, která by jej vrátila zpět na trať a do závodu. "Na místě byl jeden pořadatel a 3 diváci. Bohužel to nešlo vrátit kvůli sklonu škarpy na kola. Jinak autu nic není, pár kosmetických vad, blatníky práh, ale funkčně na 100%. Ani jedno světlo na rampě jsme nepoškodili," litoval předčasného odstoupení Tomáš Arazim.

Zdeněk Zelenka

foto: Vicky

Bramborový „ultrasprint“ u Žamberka

Čtvrté místo z Vyškova zopakovala posádka Select Media Teamu, Tomáš Arazim – Jan Olšaník, i na Labské sprintrallye. „Bylo to trochu jiné 4.místo než ve Vyškově a máme z něj větší radost i když jsme se tu cítili jako na houpačce“, komentoval krátkou ani ne 70 km dlouhou soutěž Tomáš Arazim.

Posádka překvapivě zvítězila v pátečním nočním prologu, pak ale trestuhodně zaspala na 1.sobotní RZ a propadla se hluboko do startovního pole. Až v samotném závěru se propracovala na konečné 4.místo ve skupině PV a 11.místo absolutně.

„Před startem uvodní sobotní RZ jsme si sami vyrobili zbytečné problémy a zmatek. Časovku jsme stihli o pouhých 7.sec. Vlítli jsme do ní kolem špalíru připraveních aut po trávě, neoblečení, nepřipoutaní. Startovali jsme tedy zcela nesoustředění a nemohli podat dobrý výkon. Byli jsme rozladění a ani 3.RZ jsme nejeli v optimálním tempu, trochu lepší to bylo až na 4. Teprve 2.rundu jsme trochu závodili v domění, že po odstoupení Vladimíra Barvíka bojujeme o 4.příčku s Milanem Liškou. Bohužel jsme nevěděli o jeho 10.sec penalizaci. Nakonec to dobře dopadlo a „v pro nás napínavém souboji“ jsme získali 4.místo mezi produkčními vozy. Celkově to však byla až příliš krátká soutěž a sotva jsme se stačili zapotit, doplnil jezdec. Posádka má nyní namířeno do Třebíče. Bude to její premiéra v MMČR!

Takže držíme palce :o)

APpress 2005

Za volantem na Labské rallye

Seznamovací jízdy a vše před startem…

Honza měl drobné zdravotní problémy, proto musí ve čtvrtek dopoledne ještě k lékaři pro nějaké výsledky. Vše je naštěstí OK a tak vyráží svou dvoulitrovou Almerou do Žamberka. Já jedu výletním tempem z Litvínova. Itík vyzvedávám v Hradci. Dostávám taštičku plnou barevných materiálů, možná až zbytečně nákladné? S celkem slušným zpožděním, tj. chvilku před druhou stojíme na startu RZ 2. V půl třetí máme napsáno a zkontrolováno. Vypadá to, že nás čekají pěkné závody, trať je členitá a technická. Měníme levou přední pneumatiku, trochu onemocněla :o) a s velkým očekáváním jedeme na nejdelší cca 18 km dlouhou RZ. Opět technická trať, kde se navíc neustále mění povrch i charakter tratě. Začátek je hodně členitý na širším hladkém asfaltu, paxe jede kousek v úzkém a navazuje dlouhá pasáž na zcela novém asfaltu bez krajnic proti kopci pak znovu do úzkého, pak opět nový asfalt ve vesnici a dál na rozdrbané silnici těsně před rekonstrukcí, polovina je samý štěrk, ve finále je to náročný sjezd opět po novém asfaltu pod listnatými stromy, pekelně to klouže. Je čtvrt na 5 a my vyrážíme na prolog do Hradce. Je to dálka. Zde nás čeká cca jedenapůl kilometru kolem místního fotbalového stadionu. Známe to z loňska, tak jen upřesňujeme brzdné body. Na požádání vezeme jednu z pořadatelek. Jedeme pomalu, trochu přidávám až na výjezdu ze stadionu. Na slečnu to udělalo zjevně dojem :o) ale to už jí vysazujeme na jejím stanovišti. Je šest,jdeme se Slávou Ducháčkem a Tomášem Gregou na večeři do místní italské restaurace. Obsluha nic moc, ale jídlo je výtečné. Voláme mechanikům, jak jim jde cesta a vyrážíme zpět do Žamberka. Bydlíme v Kotli. Mechnici přijíždějí po deváté. Plánujeme páteční program a jdeme spát.

Ráno vyrážíme na nejvzdálenější RZ, je o poznání rychlejší, tedy alespoň její začátek. Krajnice jsou měkké a vlhké, což nevěstí pro nás nic dobrého. Pojedeme až jako 20 auto a budeme tu mít pekelně vytaháno. Projíždíme ji 3x za sebou. Rozpis sedí, tak jedeme zpět na RZty k Žamberku. Začíname tou kratší. Děláme pár kosmetických změn, ale celkem to sedí. Problém s rozpisem máme až na RZ 3. Tady cítím, že nemáme dobře rozlišeny dlouhé utažené zatáčky a děláme celou řadu změn, stejně tak v samotném závěru na stěrku i novém asfaltu, nejsem spokojen. Chtělo by to ještě jeden průjezd, bohužel jsou zde povoleny pouze tři.

Je 10:30 a jedeme na přejímky. Vše je OK. Kolem 12:00 se jdeme svéz, přeci jen jsem v závoďáku od Vyškova neseděl. Ve 13:00 jdeme všichni na oběd, kde se stkáváme s našimi sponzory, kteří dodali ještě pár reklam. Hotel Panský dům, zřejmě není na takový nápor lidí připraven, na jídlo čekáme dobrou hodinu! Jedeme zpět na hotel v Kotli, kde se vyskytl menší problém s ubytováním. Kolem páté je vše zdárně vyřešeno, ale to už musíme do Hradce.

Noční prolog a první překvapivé vítězství v RZ.

Startujeme v 19:05 v 18:40 sedáme do auta a jedeme ho trohu ohřát. Je to ale naprosto zbytečné, před startem stojíme cca 10 min. v předstartovní zóně, kde zkoušíme světla a pak dalších 10 v časovce. Pantálkovi to lehlo na startu, není nám to jedno, přeci jen jede s naším druhým autem. Konečně stojíme na startu a dohadujeme se, kdy rozsvítíme rampu…15 sec… šahám po vypínačích, ale nic …10 sec… vyoínám je a znovu zapínám, ale nic :o( …trochu mě to rozhodilo a kazím start, první dlouhá pravá…. hurá, rampa svítí… tak a jedu :o) Maličký problém máme až v poslední levé, jede se tu travou a dal jsem to tam o metr dřív. Bylo cítit, že jsme diskem škrtli o obrubník, ale už jsme v cíli. Časům nevěnujeme pozornost, největší soupeři teprve pojedou. Máme starost o Milana Pantálka. Jedeme k mechanikům, kteří bleskově zjišťují závadu na Pantálkově voze. Ostrý start nevydržela levá zadní polosa. Chceme něco dobrého do žaludku a jdeme prozkoumat přilehlý Interspar. Během občerstvování dostávame zprávu, že jsme byli nejrychlejší mezi PV a 10.absolutně :o)

Ospalá sobota s dobrým koncem

Sobota je o poznání slabší. Velkou měrou k tomu přispívá zmatek před startem, Honza si napsal do karty špatný čas. Sice bez penalizace, ale bez řádné přípravy startujeme do RZ 2. 15…10…5…startér, respektive startérka nás zastavuje, Minařík je mimo trať. To mi na klidu opravdu nepřidalo. Startujeme o minutu později. Po třech zatáčkách vidíme odstavenou červenou Almeru. Za další tři mi to šeredně uklouzlo. Nedokážu se soustředit na diktát spolujezdce. Nechci udělat na úvodní RZ chybu a jedu opravdu krokem. Jsme v cíli, čas je tragický. Hlavou se mi honí různě hrůzné myšlenky :o) ale už jsme na startu další RZ. Cítím, že soustředění znovu není 100%. Na výkonu mi nepřidává ani menší důvěra v rozpis této RZ. Cítím, že na spoustě míst pozdě přidávám plyn a je to bída. RZ je navíc zkrácena o cca 3 km. Jedeme na další RZ. Tady je na přejezd více času a tak máme prostor na zklidnění a utřídění myšlenek. RZ jedeme více v tempu, ale děláme chybu na vytahaném bordelu v pomalé pravotočivé zatáčce. Auto nám jde po předu do škarpy, tahám za ručku a auto se drápe po krajnici. Jsme zpátky na silnici, zbytek je v rámci možností OK.

Jedeme do seskupení. Zde jsme poněkud mile překvapeni celkovými výsledky. Na tu hrůzu, kterou jsme předváděli jsme 5. v těsném kontaktu s Barvíkem a Liškou. V servisu měníme geometrii přední nápravy.

Druhé průjezdy jsou o poznání lepší, je to vidět i na časech. V cíli 5.RZ marně hledáme čas Barvíka, odstoupil pro poruchu turba. Podobná závada ho myslím postihla i ve Vyškově? Liška nám dává 1,5, ale díky odstoupení Barvíka jsme 4. Na 6.RZ nám Liška opět dává. Nevíme o jeho 10sec penalizaci a myslíme, že náš náskok už je pohých 0,8 sec. Víme, že jsme jeli 4.RZ líp než on a nechceme ztratit 4.místo. Jedeme s velkým nasazením. Bohužel chybujeme ve stejné zatáčce jako při 1.průjezdu, nepoznamenali jsme si ji do rozpisu a necháváme zde asi o něco víc než při prvním průjezdu. Nepodřadil jsem a auto se dlouho sbírá. Zbytek jedeme téměř bez chyby. Jsme v cíli. Hledáme Liškův čas, jel to hůře než mi poprvé, chvilka napětí a je to tam, jsme čtvrtí! :o)

Cílová rampa

Jedeme do sevisu a máme dobrou náladu. Zde se dozvídáme o Liškově penalizaci, ale radost nám to nekazí. Gratulujeme soupeřům a jedeme na rampu, kde zároveň probíhá i vyhlášení a předávání pohárů. Vyjíždíme na rampu a sklízíme skromný potlesk, trochu mi chybí potřesení rukou s ředitelem soutěže nebo jiným činovníkem, kterému bych rád poděkoval za zorganizování soutěže. Dáváme auto do UP, balíme servis a jedeme domů.

APpress 2005

foto: Dalibor Benych/Autosport.cz, Dan Porazil ewrc.cz

Arazim obhájil titul v PV

Posádka Hella Czech National Teamu, Václav Arazim – Julius Gál, získala zasloužené vítězví na Fuchs Oil rally Příbram a zjistila si tak ještě před poslední soutěží v Třebíči Titul Mistr ČR v kategorii produkčních vozů.

Po neúčasti na úvodní Janner Rally a zbytečném odstoupení na Bohemia Rally vypadal souboj o letošní titul velmi dramaticky. Rally Příbram však dala až překvapivě jednoduché rozuzlení. Arazim s Gálem nasadili od začátku zdrcující tempo, kterému nestačili největší konkurenti v boji o titul Kopecký a Trojan, ani nikdo z šestnácti členného startovního pole produkčních vozů.

Po 5.RZ měl Arazim náskok již více jak 20 vteřin! Honičku za titulem de facto rozhodla už 6.RZ. Do té doby druhý Karel Trojan odstopupil pro technickou závadu a třetího Jana Kopeckého postihl defekt. Výměnou pneu na RZ ztratil čtyři minuty. Arazim s Gálem tak mohli slevit a kontrolovali si průběžné vedení nejhůře druhými časy ve skupině. První etapu končila litvínovská posádka na 1.místě v PV s více jak minutovým náskokem na druhého Votavu a za ním zarychlujícího Štajfa.

Do druhé etapy šla posádka s jasným cílem, vyhnout se zbytečným chybám a pohlídat si vedení ve skupině. Fanouškům litvínovské posádky na chvíli zatrnulo po 15.RZ, kdy Arazim s Gálem dojeli do cíle s více jak čtyř minutovým zpožděním, když jako první zastavili u havarovaného vozu Vojtěcha Štajfa. Vše uvedli na pravou míru sportovní komisaři přidělením náhradního času. Arazim si vedení pohlídal a s minutovým náskokem projel fotobuňkou poslední 19.RZ. Jasné vítězství ve skupině PV podtrhl pěkným 5.místem absolutního pořadí za čtyřmi speciály WRC.

Gratulejeme :o)))

APpress 2005

Vyškov z kokpitu st.č.19

Seznamovací jízdy

Do Vyškova přijíždíme s Honzou v náš oblíbený čas, tj. ve čtvrtek kolem 10:00 :o) Vyzvedáváme si v centru soutěže, na vyškovském náměstí, itík a vyrážíme na RZ 1. Na vložce je už živo. Je to rychlá RZ na širokém asfaltu až k obci Zelená hora, zde je umělý retardér a krátký úsek na šotolině. Retardér jsme už dlouho před tím vyhlíželi a aktivně si jej napsali už o několik set metrů dříve. Hledání retardérů je vůbec naše obvyklá zábava. Protože tachometr v našem tréninkovém Mitsubishi je v mílích a pro orientaci ve vzdálenostech mezi jednotlivými milníky v itíku jej nepoužíváme. Tachometr v mílích způsobuje další drobný problém a sice s dodržováním maximálně povolených rychlostí, tentokrát to bylo na přejezdu na 2.RZ za 200,- :o( RZ 2, 3 a 4 jsou charakterem velmi podobné. Na RZ 2 bych zmínil snad jen technickou pasáž okolo zámečku v Račicích a divácky velmi atraktivní skok v Nemojanech těsně před cílem. Na RZ 3 jsou nesmyslně dlouhé rovinaté pasáže s ještě nesmyslnější motanicí na autobusové zastávce v obci Orlovice. Asi nejhezčí je RZ 4 se skokem a prašnou pasáží mezi poli. Všechny RZ projíždíme 2x a jedeme se občerstvit do místní restaurace U Anděla. Potkáváme zde několik posádek a tak se celkem dobře bavíme. Telefonujeme na číslo, kde máme mít zajištěno ubytování. K našemu překvapení spíme přímo na RZ 2 v obci Račice. Pro jistotu to okamžitě hlásíme na ředitelství soutěže. Po RZ jedeme jen cca 300m.

V sobotu tedy začínáme dvěma průjezdy na RZ 2. Vstáváme kolem 7, ale na RZ jsme až těsně před 9. Začínají tu snad všichni a tvoří se zde dlouhá kolona. Rozpis tradičně utahujeme a dopisujeme kluzké asfalty, co kdyby chtělo v sobotu pršet. Je jich tu požehnaně. Pokračujeme na RZ 3 a 4. Tyto RZ kvůli přejezdovým km trénujeme dohromady. RZ 3 je v pohodě, zde nás nemá co překvapit. Horší je to na RZ 4, kde nám rozpis moc nesedí a několikrát couváme. Nakonec jedeme na RZ 1, kde dolaďujeme brzdy. Poslední průjezd jedeme rychleji a v nájezdu na šotolinu před Zelenou horou jdeme do pole. Naštěstí to odnesl jen levý přední blatník.

Klidníme vášně a jedeme na oběd k Andělovi, porce jsou tu obrovské :o) kolem třetí se „koulíme“ na administrativní přejímku, je to naštěstí jen pár metrů :o) Vše probíhá v klidu, po TP jdeme zkusit auto. Bohužel není kde, na jediném vhodném místě už jezdí cca 5 aut a všude okolo jen samé roviny. Při návratu do servisky, alespoň trochu plašíme sysly, kterých je na vyškovském letišti snad tisíc. Vše je připraveno a na doporučení místních jedeme na Farmu Bolka Polívky. Jsme zklamáni, tuctové prostředí, nepříliš vlídná obsluha a na místní poměry nezvykle vysoké ceny.

1.runda

Svítí sluníčko a vypadá, že dobré počasí vydrží po celý den. Do RZ 1 se startuje na kostkách v Podivicích. Vůbec nevíme jak se na nich bude auto chovat. Jedeme proto ze začátku velmi opatrně, celou RZ jedeme čistě a na jistotu. Na 2.RZ děláme první z vážnějších chybu a to v samotném cíli. Trochu mě překvapila délka skoku a spletl jsem cílové návěsti, myslel jsem že už jsem v cíli. Honza mi to přečetl správně, ale já jsem po tom skoku slyšel ve sluchátkách …cíl P5… přitom fotobuňka byla až za horizontem v další P5 :o( Na RZ 3 několikrát špatně řadím a v motanici na výjezdu jsme úplně mimo stopu, divákům jedeme doslova přes špičky. Na RZ 4 kazíme poslední levé odbočení, auto nám sklouzlo po předu do pole.

I tak jsme v pohodě, žádná velká krizovka a v seskupení zjišťujeme, že jsme třetí :o)!? Zde techničtí komisaři zorganizovali primitivní měření rozchodu přední nápravy. Auta navíc stojí různě z kopce a na nerovném povrchu. Někde se diskutuje méně někde více, nás to ale nechává chladnými. Jedeme do servisu, zde se mi nedaří najet na pomocné nájezdy. Daří se mi to až na popáté. Měníme levou přední (uchází) a pravou zadní (z boku poničený kord) pneumatiku. Chci i pravou přední, ale není z čeho brát, lepší nemáme :o(

2.runda

Na RZ 5 přichází cca v jedné třetině nepříjemná jezdecká chyba, podržel jsem to déle než bylo zdrávo, zbytek RZ jedeme až moc opatrně. Je to vidět na čase, místo obvyklého zlepšení, zhoršení proti 1.průjezdu o 4 desetiny, i přesto jsme stále 3. v PV. RZ 6 jedeme opět ve větším tempu menší krizovou máme na skoku před cílem, dopad auta nebyl ideální, čas je dobrý. Na RZ 7 bravurně zvládáme umělý retardér i motanici na autobusáku v Orlovicích. Do levých zatáček nám to trochu klouže, PP pneu už je na šrot, i přesto zvyšujeme náskok na Pepu Semeráda na 2,5 sec. Není to moc, ale chceme to na poslední RZ udržet. Soustředíme se, stojíme na čáře a do startu zbývá 15 vteřin, když nám ťuká na okénko pan Mrkvan a něco na mě huhlá, že nemohu odstartovat, moc mu nerozumím, kašlu na něj, ale jsem rozhozenej, ještě že mi Honza držel ručku jinak by to byl předčasný start, jak vyšitej! Nadávám na něj minimálně první čtyři zatáčky, soustředit se začínám až na dlouhé rovině před vobcí Prusy. Jedeme bez chyb až do kosy ve Vážanech, zde nám to trochu nevychází a najíždíme na chodník. Osudový je nám delší výjezd z panelky do levého předního kola nabíráme bláto a řízení vibruje až do cíle. Nejdřív jsem myslel, že mám defekt. Naštěstí ne, ale i tak dvoje velké brzdy prodávám. Na prašné polní cestě před cílem se to taky moc dobře neřídí. Jsme v cíli. Sledujeme časy. Semerád nezajel nejrychleji, chvíle napětí, dostáváme čas a bohužel to nestačí o 2 desetiny. Jsme trochu smutní. Jedeme do servisu a pak na cílovou rampu. Na své první stupně vítězů musíme počkat minimálně do Žamberka :o)

Tomáš Arazim ve Vyškově těsně čtvrtý

Velmi napínavý souboj o své první „pódium“ sváděla posádka týmu Select Media, Tomáš Arazim – Jan Olšaník, od první do poslední RZ Vyškovského sprintu. Ze třetího místa odsunuli Tomáše s Honzou až na poslední RZ obhájci titulu, Josef Semerád s Bohuslavem Ceplechou a to o pouhé 2 desetiny sekundy.

„Nejeli jsme tak čistě jako obvykle, ale možná o to rychleji a s větším nasazením. Na soutěž bych se nedíval jen úzce z pohledu výsledku na poslední RZ a smolné ztráty 3.místa. Na RZ 4 jsme udělali hned několik chyb, které nás stály bezpochyby bednu. Chyby jsme ale dělali na všech předchozích RZ. V průběhu soutěže nás stáli ne 2 desetiny nebo 2 vteřiny, ale minimálně deset,“ zpytoval svědomí Tomáš Arazim a navíc dodává: „Výsledek z Vyškova je pro nás opět velkým povzbuzením, hlavně proto, že víme, kde jsme ještě měli rezervy. Oproti začátku roku jsme dnes mnohem dál v ovládání auta i psaní rozpisu, ale jak řekl trefně v cíli Josef Semerád, přeci jen nám ještě pár těch volanto-hodin chybí :o)“

APpress 2005

Arazim na Barumce nezklamal

Po zdařeném zahraničním vystoupení v Maďarsku čekala na litvínovskou posádku nejlépe obsazená soutěž v letošním seriálu MMČR, zlínská Barum Rallye. Na start se postavilo neskutečných 40 produkčních vozů. Rally začínala v pátek večer divácky atraktivním prologem v centru Zlína. Arazim s Gálem vsadili až příliš na jistotu a zahajovali až 11.časem v PV a 17.absolutně.

Doopravdy závodit se začalo až v sobotu a to hned na tradiční RZ Pindula. Arazim s Gálem nasadili velmi rychlé tempo a začali se prokousávat vzhůru startovním polem. Po 3.RZ z toho bylo již 3.místo v PV a po průjezdu bezmála třicetikilometrovým Trojákem dokonce druhé. To za sebou zkušení matadoři na chvíli nechali nadějné mladíky Kopeckého se Schovánkem. Ti ovšem na posledních RZ sobotního programu zatáhli a prodrali se dokonce do vedení PV a 3.místo absolutně. Po sobotní etapě bylo pořadí následující, v těsném sledu byli Kopecký, Pech, Arazim a s větším odstupem Cais a Jandík.

V neděli se již na špici PV nic neměnilo. Druhý Pech marně stíhal vedoucího Kopeckého, stejně jako pátý Jandík marně bojoval o 4.pozici s Caisem. Mezi těmito dvěma duely si svou třetí příčku hlídal Arazim. K posunu došlo pouze v absolutním pořadí, po odpadnutí Prokopa. Litvínovská posádka si ze Zlína odvezla velmi pěkné 5.místo absolutně a 3.místo mezi produkčními vozy.

„S průběhem celé soutěže a s konečným výsledkem jsme samozřejmě velmi spokojeni. Před startem jsme při pohledu do startovní listiny byli mnohem skromnější,“ dodal spokojeně Václav Arazim.

Dalším podnikem MMČR je zářijová Rallye Příbram, kde může Václav Arazim rozhodnout o svém dalším titulu Mistra republiky v PV.

APpress 2005

Hella Czech National Team zvítězil v Maďarsku

V srpnových vedrech se v rámci reprezentačních povinností zúčastnil Hella Czech National Team 19.ročníku mezinárodní maďarské soutěže Budapest Rallye. Na posádky čekalo 17.RZ v celkové délce 223 km. Včetně krátkého diváckého prologu, který se ovšem do výsledného času nezapočítával.

Posádka Arazim – Gál se hned od prvních měřených úseků usadila na čele. Jedinými soupeři byli účastník letošního JWRC Conrad Rauntenbach s Citroenem C2-S1600 a místní borec Martin László.

Arazim na neznámých tratích potvrdil své kvality a vítězstvím si připsal na své konto důležité body do Evropského poháru.

Pořadí 19. Int. Michelin Budapest Rallye

1. Vaclav Arazim, Julius Gál (N4, Mitsubishi Lancer EVO VI) 2:09:36,7
2. Conrad Rautenbach, Carl Williamson (A6, Citroen C2) + 1:14,2
3. Martin László, Takács Attila (N4, Mitsubishi Lancer EVO VI) + 2:56,1

APpress 2005

Pačejovská parodie

Na šestém podniku MČR ve Sprintrallye skončila posádka Select Media Teamu, Tomáš Arazim – Jan Olšaník, na 6.místě v PV a 14.absolutně. Vzhledem k okolnostem to bylo maximum. Posádka statovala až jako poslední vůz v kategorii soudobých automobilů s číslem 93. Její čas byl tedy ovlivněn nejen větším množstvím vytahaných nečistot na trati a dojížděním nebo předjížděním vozu startujícího před ní, ale hlavně po dvou zrušených RZ „nejpomalejšími“ přidělenými časy. Teoretická ztráta se odhadovala cca na půl minuty. I tak je tým s dosahovanými časy na jednotlivých odjetých RZ spokojen a těší se na další ostré km v okolí Vyškova, přihlášku už máme poslanou :o)

APpress 2005

Pačejov očima jezdce

Seznamovací jízdy

Další podnik Sprintového mistrovství nás zavedl do malebného okolí Horažďovic, kde se nachází třeba i hrad Rábí. Osobně jsem v této části naší země mnohokrát nebyl a nutno říct, že je tu opravdu krásně. Do Pačejova jsme dorazili ve čtvrtek kolem poledne, když nás v Nepomuku na chvíli zdržela zcela neopodstatněně policejní hlídka, patrně nabroušená ještě z Blovic. Vyzvedli jsme si itík a vyrazili řešit ubytování do Horažďovic. Neznaje místní tratě ocitli jsme se nevědomky na trati 3.RZ a okamžitě hledali, kde nechal tesař díru :o) Během oběda ve Střelských Hošticích, kde jsme se nakonec i ubytovali jsme se zorientovali v itíku a vyrazili na RZ 4. Stejně jako 2,3,5 ji tvořily rychlé tratě mezi vesnicemi, zpomalené několika umělými retardéry. Výjimku tvořila pouze klikatá RZ 1 ve vojenském prostoru. Najít start této RZ se nám v pátek ráno moc nedařilo. Ono, dát v lese orientační bod strom :o) no spíš jsme byli málo ostražití :o)

Přejímky

Po tréninku jsme si čekání na příjezd doprovodu krátili koupáním v říčním jezu. Voda byla poměrně čistá a příjemně studená. Auto nám nakonec přivezl můj otec, mechanici dorazí až v sobotu ráno. Na formálce se člověka kontrolujícího nám dokumenty ptáme, jak to bude s naším startovním časem. Máme sice 93, ale dle předchozích rozhovorů s ředitelstvím soutěže budeme posunuti výše ve startovním poli. Odkázal nás na oficiální vývěsky. Lepíme na auto povinné reklamy a prodíráme se na technickou. Tu máme po chvíli úspěšně za sebou a jdeme zkusit nějaké speciality místní pizzerie. Potkáváme zde několik známých tváří, takže se oběd trochu protahuje. Odpoledne měníme design soutěžního vozu a jdeme relaxovat k jezu. Kvůli opravám silnice na RZ 4 je na 19:30 naplánován dodatečný průjezd za vozem pořadatele. Poprvé v životě beru s sebou na trať RZ svého otce. Sešlo se tu asi padesát tréninkových vozů. Na trať se vyráží v 19:45, my jedeme z taktických důvodů mezi posledními. Na RZ nezaznamenáváme žádné zásadní změny. Jedeme do Hoštic na večeři, kolem 21:00 se snažím kontaktovat pana Štípka ohledně našeho startovacího času. Jsem stroze odkázán na oficiální vývěsku v Pačejově. Od spřátelených posádek se cca v půl desáté dozvídáme, že startujeme skutečně poslední :o(

Závod

Samozřejmě jsme se cítili poškozeni, nicméně to byla primárně naše chyba a museli jsme se s tím v sobotu vyrovnat, alespoň jsme se ráno nikam nehonili :o) Častou nevýhodu vysokého startovního čísla jsme pocítili v úvodní sekci pěti RZ hned dvakrát. Dvě RZ byly pro vážné havárie (posádkám se naštěstí nic nestalo) zrušeny, takže jsme si dopoledne moc nezazávodili. I tak jsme stihli udělat na 2 RZ hodiny, trefit „oblíbený“ kámen (naštěstí jsme jen naštípli disk) a být na pár vteřin ve škarpě. Na 3 RZ předjet auto startující před námi a na 4 RZ totálně zkazit start (zhasl motor).

Druhou sekci jsme jeli o poznání klidněji, bez technických problémů. Jízdu si více užívali a i dosahované časy byly rychlejší. V součtu časů ve druhé sekci jsme byli v PV 3., za Červenkou a Votavou. Protože jsme jeli jako poslední a neměli vůbec žádný kontakt s našimi soupeři, jeli jsme si takový vlastní závod. V cíli většiny RZ, byly časy našich soupeřů už smazány, takže jsme se naše umístění dozvěděli vždy až v servisu a výsledky detailně prohlíželi vlastně až po závodech. Co se týče tratí, byly přeci jen o něco techničtější než v Blovicích, zato umístění a schéma umělých retardérů naprosto tragické a asi jen stěží odpovídalo plánkům v itineráři. Retardéry osobně od své první soutěže nesnáším! Podle mne má retardér plnit funkci bezpečnostní a nemá být záludně umístěn blízko za zatáčkou nebo horizontem a následně být zdrojem krizových situací! Ale to není jen případ Pačejova, jsou i horší.

Pačejov byl pro nás další cennou zkušeností, především po organizační stránce a komunikaci s činovníky. Žijeme v době, kdy slovo nic neznamená a jak kdysi řekl jeden moudrý pán „člověk se musí životem pročíst“.

Audio ke stažení : T.Arazim - rozhovor z cíle (mp3, 164kB)

Tomáš Arazim

Sprint v Blovicích z kokpitu startovního čísla 18

Trénink

Do Blovic přijíždíme ve čtvrtek kolem 10:00. Vyzvedáváme si itík na náměstí, kupujeme menší svačinu a vyrážíme k RZ. Vypadá to v pohodě, celá rally na pětníku, slunečné počasí. Jeli jsme si vyhlídnout a napsat nějaký shake down, aby se Honza trochu rozepsal, kolem 11:00 jsme byli na 1.RZ. nikde žádná průjezdní kontrola, ani na startu ani v cíli. Jedem na RZ dva a opět žádná kontrola, stejně tak na RZ 3. Využíváme tohoto organizačního nedostatku a projíždíme všechny RZ první den 4x. Při posledním průjezdu 2.RZ jsem mezi vesnicemi „opláchli“ bílý pick-up. Na startu další RZ se z něj klube vůz ředitele rally :o( Dostáváme malou důtku s příslibem, že si „závodění“ necháme na sobotu :o) Tratě jsou rychlé, nikoli však záludné. Retardérů je tu přiměřené množství.Technická přejímka v pátek před třetí hodinou proběhla hladce, jedeme si obhlédnout servisní zónu ve Dvorcích. Je tu celkem chaos, ale nakonec máme slušné místo nedaleko tankovací zóny. Jdeme zkusit závodní vůz. Poprvé si „sám“ nastavuji tlumiče. Jdu do měkčího nastavení než v Kopné. Poprvé se chystám vézt s sebou kameru, instalace se komplikuje a jsme v servisu až do tmy. Dlouhou chvíli si krátím okukováním historiků, když se mi nabídne jedinečná příležitost, svézt se v Asconě Jirky Petráška. Je to vskutku „ďábelský stroj“. Celkem jede, ale hlavně překvapivě skvěle brzdí. Po deváté je kamera nainstalována, jedeme se najíst a kolem jedenácté jdeme spát.

Rallye začíná a končí na rampě…

V sobotu začínáme vesele. Protože spíme v Nepomuku jedeme na start do Blovic po ose. Protože chceme přijet do Blovic „ze zadu“ rozhodli jsme se pro cestu po hlavní silnici na Plzeň (nikdy jsme tudy nejeli). Jedeme po hlavní a čekáme na ukazatel do Blovic, je tu první - Blovice 10 km, míjíme jej a dle mapy čekáme na druhý, je tu – Blovice 15 km :o( tázavý pohled střídá rychlá otočka a jedeme zpět ke druhé odbočce. Už je mimo mapu itíku, tak se modlíme, abychom někde nenarazili na RZ. Vše dobře dopadlo cca 5 min před naším startem jsme na náměstí v Blovicích.

1.sekce

Trable nás postihují v časové kontrole před RZ 1. Zasekla se nám ruční brzda. Už běží naše minuta a my se nemůžeme hnout z místa. Nakonec materiál povolil, ale na špatném místě :o( jsme bez ručky navíc s rozpojeným mezinápravovým diferenciálem :o( jeho absence se projevuje hned v úvodu, na mokrém asfaltu se štěrkem auto neposlouchá a musíme couvat. Některé umělé retardéry které jsme chtěli zkusit na ručku poctivě vykružujeme. Na druhé RZ nás čeká malé překvapení v nájezdu do obce nám chybí jeden retardér, trháme mlíko, ale nic vážného. 3.RZ – stále marně hledáme tempo a rytmus z úvodních jarních soutěží. Z tempa nás vyvádějí četné ostré retardéry, které bez ručky poctivě vykružujeme. K servisní zóně přijíždíme z opačné strany než ostatní, asi jsme zase přehlídli tu správnou odbočku :o)

2.sekce

V servisu fixujeme pojistku mezinápravy, s ručkou bohužel nic udělat nejde. Důležité je, že se zrychlujeme a prokousáváme se startovním polem kupředu. Malé zpestření nás čeká za cílem 6.RZ v podobě policejní hlídky s radarem. Jedem „něco málo přes“, ale jsou to „kluci“ rozumní, navíc Honza má skvělé vyjednávací schopnosti :o) K servisce přijíždíme opět jinudy než ostatní i než poprvé :o)

3.sekce

V servisu upravujeme geometrii zadní nápravy a studujeme výsledky. Jsme 5. a do konce zbývají jen 2 RZ. Před námi je propastných 40 sec. Milan Liška, ale za námi je necelých 5 sec. Vladimír Barvík. Počítáme s tím že půjde před nás. Snažíme se od prvních metrů 7.RZ. Opět něco ztrácíme na „nenepsaném“ retardéru, přesto celkově zrychlujeme. Na Barvíka to nestačí, jsme o 2 sec. pomalejší a náskok se ztenčil na pouhé 2,7 sec. Čeká nás poslední necelých 12 km dlouhá RZ. Chceme udržet 5.místo, ale ne za každou cenu. Volíme rozumné tempo a v cíli nás čeká sladká odměna v podobě dalšího zrychlení a udolání Vládi Barvíka o 4,8 sec. Máme radost a jedeme do servisu, tentokrát přijíždíme správně :o) Konečná 5. příčka mezi produkčními vozy byla pro nás za daných okolností maximem. S výsledkem i s výkonem z posledních 2 RZ jsme spokojeni.

A malá perlička na závěr. Díky telefonátům prvních gratulantů k dokončení soutěže jsme málem propásli poslední časovku na cílové rampě :o)

Tomáš Arazim

Průběžné pořadí v PV

  • 1.Barvík Vladimír - 52 b
  • 2.Semerád Josef - 47 b
  • 3.Liška Milan - 42 b
  • 4.Červenka Pavel - 28 b
  • 5.Arazim Tomáš - 22 b

Nepovedená Bohemka

Soutěž v okolí Mladé boleslavi patří k nejoblíbenějším soutěžím litvínovké posádky Václav Arazim – Julius Gál. Těm patří letos průběžné vedení v hodnocení PV v Mezinárodním Mistrovství ČR. Bodovým ziskem se mohli výrazně přiblížit k obhajobě loňského titulu v PV. Na páté RZ však vystavil posádce „stopku“ úzký kamenný mostek. „Bylo to ve velmi pomalé pasáži, jeli jsme na 1.rychlostní stupeň. Při tréninku jsme si tam škrtli levou předním částí vozu a ani první průjezd nebyl ideální. Najel jsem si to na podruhé trochu jinak a bylo z toho vyvrácené prvé zadní kolo, hloupá chyba“, komentoval odstoupení ze smolné soutěže Václav Arazim.

Ta začala špatnou volbou pneumatik a 15 sekundovou ztrátou na autodromu v Sosnové. Své kvality posádka potvrdila nejrychlejším časem na 1. sobotní RZ a posunem z 16. na 4. místo mezi vozy specifikace PV. Ve stíhací jízdě přibrzdil posádku na následující RZ defekt přední pneumatiky a přibližně 40 vteřinová ztráta. Smolná rallye gradovala v další sekci nepříliš dobrou volbou pneumatik na RZ 4, kde si posádka i tak připsala 2.čas a výše zmíněným definitivním odstoupením na RZ 5. I přes toto zaváhání je posádka Hella Czech National Teamu ve vedení průběžné klasifikace PV a patří jí i pěkné 4.místo absolutně za trojicí WRC Pech, Vojtěch, Kopecký.

Průběžné pořadí v PV

  • 1.Arazim Václav - 57 b
  • 2.Béreš Jozef - 50 b
  • 3.Trojan Karel - 46 b
  • 4.Kopecký Jan - 35 b
  • 5.Gassner Hermann - 30 b

APpress 2005

Starší články